Bemo Rail: diesel-elektrische blusloco’s voor Tata

Bemo Rail uit Warmenhuizen ontwierp en fabriceerde enkele tijd geleden in opdracht van Tata Steel een nieuw model diesel-elektrische bluslocomotief; de Tata Blusloco 101. Deze blusloco doet dienst op de blusbaan van de hoogovens van Tata Steel. Bemo Rail betrok Hoekman Roestvaststaal als specialist in rvs, in de ontwikkeling van de cabines voor de locomotief. De cabine werd omgezet naar een uit plaatwerk produceerbaar concept, dat bij Hoekman in huis werd vervaardigd. Na een succesvolle eerste levering, loopt nu ook de opdracht voor de 2e en 3e blusloco.


Energiezuinige diesel-elektrische aandrijving

De loc heeft een dieselelektrische aandrijving, waarbij de twee motoren op de wielstellen worden aangedreven door een dieselmotor met generator. Waar voorheen in de cokesfabriek alleen diesel-hydraulische varianten werden ingezet, zorgt deze aanpassing voor een uitstootafname van wel 30 tot 40%. Daarmee voldoet de uitlaatgasemissie aan de meest recente industriële norm EU Stage IV.


RVS luchtinlaat voor de dieselmotor

Voor de nieuwe Tata Blusloco 102 en 102 is een doorontwikkelingsslag gemaakt voor de dieselmotor. Een dieselmotor heeft zuurstofrijke lucht nodig voor een goede verbranding. Het principe van de luchtinlaat waar de lucht langs naar binnen wordt gezogen, bestaat uit rvs lamellen in een cassettesysteem, onderaan de locomotief.


Wanneer er te veel vloeistoffen meekomen door de luchtinlaat, is dit niet fijn voor de dieselmotor. Helemaal als je kijkt naar de omstandigheden in een cokesoven, waar de lucht vervuld is van zwavel en zuren, die invreten in het oppervlakte als ze daar de kans toe krijgen. Door de capillaire werking in de luchtinlaat bleef er vocht achter, waardoor er spleetcorrosie ontstond. Hoekman hield de profielen voor de luchtinlaat nog eens tegen het licht en maakte een re-design.

  1. Oude principe: lamel in de luchtinlaat bestaand uit twee profielen gehecht met een puntlasje wat zorgt voor een spleet en capillaire werking van vloeistoffen
  2. Nieuwe principe: luchtinlaat met betere doorstroming van de lucht en afdrijving van vloeistoffen.

zetten-van-rvs-profielen-met-dubbeling
complexe gezette profieltjes met dubbeling
luchtinlaat rvs dieselmotor

Geen capillaire werking van vloeistof door gezette profieltjes met open dubbeling

De nieuwe gezette profieltjes voor de luchtinlaat zijn gemaakt uit 1,2 mm dik rvs 316. Ze werden voorzien van een dubbeling, wat niet alleen zorgt voor extra stevigheid, maar er ook aan bijdraagt dat de luchtstroom een natuurlijke baan langs het profiel kan volgen. De agressieve vloeistoffen worden beter afgedreven en krijgen minder kans om zich op te hopen, of in de dieselmotor terecht te komen. Doordat er zo voldoende zuurstof bij het oppervlakte van het rvs kan blijven komen, blijft het zelfherstellende vermogen van de oxidehuid mogelijk. Corrosievorming wordt tegengegaan wat de levensduur van de luchtinlaat en de motor verlengt!

Meer referenties

Audi E-tron met alu raamstrips

Aluminium deurstrips

Met zo’n 70 man personeel, waarbij het productieteam uit circa 50 medewerkers bestaat, is Priema Cetra uit Hardenberg al jarenlang toonaangevend specialist op het gebied van dieptrekken, stansen, lassen en samenstellen. In een tweeploegensysteem werk het team aan halffabricaten voor onder andere de verwarmingsindustrie, de foodsector en de automotive. In die laatste levert Priema Cetra bijvoorbeeld aan producenten die weer mogen leveren aan Audi en Volkswagen. En daarmee wordt zichtbaar dat de nuchtere toeleverancier uit Hardenberg een bijdrage heeft aan het Nederlandse straatbeeld.

Lees meer
Cabinet Kast RVS 316

RVS Cabinet Kast voor besturingssysteem brug voor Bepacom uit Raalte

"Morgen nog beter zijn dan vandaag" Dat is het motto van Bepacom uit Raalte. Met hun oplossingen willen ze bijdragen aan een betere werkomgeving bij de klant. Dit doen ze door bedrijfszekere besturingssystemen te bouwen, die het werk van mensen veiliger en makkelijker maakt.

Lees meer

Ons team

Onze mensen maken het verschil

Een familiebedrijf sinds 1986, met inmiddels de tweede generatie - Gert en Heleen Hoekman (broer & zus) - aan het roer. Gert met zijn sterke drive om te innoveren en automatiseren om als bedrijf toekomstproof te zijn. Heleen met haar kracht om te investeren in medewerkers en hun capaciteiten, mét behoud van het Hoekman-gevoel. We zijn trots dat we ondanks de groei en ontwikkeling in het bedrijf, toch de familiaire sfeer kunnen behouden. Maak kennis met ons team.

Welke plaatbewerking kunnen we jou bieden?

Kom in contact!

Hoekman
Roestvaststaal b.v.

  1. Rollecate 31
    7711 GG Nieuwleusen, NL
    Route plannen »

Hou mij op de hoogte