Replato. Doet.
Als Marktleider in bewegwijzeringplaten is Replato een grote speler op de Nederlandse markt. De twee jonge broers Sander en Jordi Adriaanse hebben het bedrijf in 2019 overgenomen. Replato is al vanaf 1913 als leverancier van naambordjes en bewegwijzering actief. Het bedrijf is nu in Almelo gevestigd en sterk aan het digitaliseren en automatiseren. Het werk verplaatst zich steeds meer naar kantoor. Het werken met aluminium en RVS gebeurt in enkele stuks maar ook in massaproductie.
Replato. Doet. is een van de slogans die Replato op de buitenkant van het pand heeft staan. Want als je core business signing en bewegwijzering is, dan moet je zelf ook het goede voorbeeld geven. Soms valt een mooie opdracht je zomaar in de schoot. Dat lijkt misschien zo, maar je reputatie, naamsbekendheid en de manier waarop je een opdracht aanpakt, werken daar allemaal aan bij. Ik spreek met Sander Adriaanse die graag over Replato vertelt.
Het bedrijf groeit flink door sinds hun vader het zo’n twee jaar geleden aan ze heeft overgedaan. Beiden willen graag vernieuwen en de werkprocessen verder digitaliseren. Op gebied van bewegwijzeringsbordjes is Replato marktleider in Nederland. Vooral de continue stroom opdrachten van bouwbedrijven is een vaste basis van het bedrijf. De twee broers hebben de werkzaamheden opgedeeld. Sander doet de signing en bewegwijzering. Jordi de industriële aluminium naambordjes en tagplates.
Replato liet al regelmatig RVS-werk door Hoekman Roestvaststaal uitvoeren. Het web-portaal en de automatiseringsslag die Hoekman Roestvaststaal heeft gedaan, wil Replato ook graag doorvoeren. Samen met Ridder IQ worden steeds meer bedrijfsprocessen geautomatiseerd. Opdrachtgever “Port of Rotterdam” was via Google bij Replato binnengekomen. De eerste opdracht was een viertal naams-aanduidingen op betonpilaren van de spoorbruggen. Alles werd volgens strikte regels en procedures afgewerkt. Een paar weken later werd een globale prijs voor de belettering van twee spoorbruggen gevraagd. De belettering moest 1.85 meter hoog en van 8 mm dik RVS zijn. Het offertetraject duurde bijna zes maanden.
Het vervolgtraject werd van ontwerp tot uitvoering in gezamenlijk overleg met de opdrachtgever uitgevoerd. Voor de ophanging van de letters moest een constructietekening worden gemaakt. Elke letter is met vijf of zes beugels op de brug bevestigd. De namen staan op beide zijden van de brug.
Er was in de tussentijd gekozen voor 316L 5 mm warmgewalste RVS-platen. 8 mm werd te zwaar bevonden en 5 mm zou ook niet kromtrekken. Door een nauwkeuriger nesting op 6 x 2 meter ten opzichte van 4 x 2 meter platen voor de fiber lasersnijder was er minder materiaal verlies. Hierdoor kon Hoekman de platen tegen een scherp tarief aanbieden en met een korte levertijd. De letters zijn expres niet afgewerkt, om zo de ruwe RVS-look te behouden.