Bemo Rail: diesel-elektrische blusloco’s voor Tata
Bemo Rail uit Warmenhuizen ontwierp en fabriceerde enkele tijd geleden in opdracht van Tata Steel een nieuw model diesel-elektrische bluslocomotief; de Tata Blusloco 101. Deze blusloco doet dienst op de blusbaan van de hoogovens van Tata Steel.
Bemo Rail betrok Hoekman Roestvaststaal als specialist in rvs, in de ontwikkeling van de cabines voor de locomotief. De cabine werd omgezet naar een uit plaatwerk produceerbaar concept, dat bij Hoekman in huis werd vervaardigd. Na een succesvolle eerste levering, loopt nu ook de opdracht voor de 2e en 3e blusloco.
Energiezuinige diesel-elektrische aandrijving
De loc heeft een dieselelektrische aandrijving, waarbij de twee
motoren op de wielstellen worden aangedreven door een dieselmotor met
generator. Waar voorheen in de cokesfabriek alleen diesel-hydraulische
varianten werden ingezet, zorgt deze aanpassing voor een uitstootafname
van wel 30 tot 40%. Daarmee voldoet de uitlaatgasemissie aan de meest
recente industriële norm EU Stage IV.
RVS luchtinlaat voor de dieselmotor
Voor de nieuwe Tata Blusloco 102 en 102 is een doorontwikkelingsslag
gemaakt voor de dieselmotor. Een dieselmotor heeft zuurstofrijke lucht
nodig voor een goede verbranding. Het principe van de luchtinlaat waar
de lucht langs naar binnen wordt gezogen, bestaat uit rvs lamellen in
een cassettesysteem, onderaan de locomotief.
Wanneer er te veel vloeistoffen meekomen door de luchtinlaat, is dit
niet fijn voor de dieselmotor. Helemaal als je kijkt naar de
omstandigheden in een cokesoven, waar de lucht vervuld is van zwavel en
zuren, die invreten in het oppervlakte als ze daar de kans toe krijgen.
Door de capillaire werking in de luchtinlaat bleef er vocht achter,
waardoor er spleetcorrosie ontstond. Hoekman hield de profielen voor de
luchtinlaat nog eens tegen het licht en maakte een re-design.
Oude principe: lamel in de luchtinlaat bestaand uit twee profielen
gehecht met een puntlasje wat zorgt voor een spleet en capillaire
werking van vloeistoffen
Nieuwe principe: luchtinlaat met betere doorstroming van de lucht en afdrijving van vloeistoffen.
Geen capillaire werking van vloeistof door gezette profieltjes met open dubbeling
De nieuwe gezette profieltjes voor de luchtinlaat zijn gemaakt uit
1,2 mm dik rvs 316. Ze werden voorzien van een dubbeling, wat niet
alleen zorgt voor extra stevigheid, maar er ook aan bijdraagt dat de
luchtstroom een natuurlijke baan langs het profiel kan volgen. De
agressieve vloeistoffen worden beter afgedreven en krijgen minder kans
om zich op te hopen, of in de dieselmotor terecht te komen. Doordat er
zo voldoende zuurstof bij het oppervlakte van het rvs kan blijven komen,
blijft het zelfherstellende vermogen van de oxidehuid mogelijk.
Corrosievorming wordt tegengegaan wat de levensduur van de luchtinlaat
en de motor verlengt!
zetten-van-rvs-profielen-met-dubbelingcomplexe gezette profieltjes met dubbelingluchtinlaat rvs dieselmotor
Meer referenties
Kenbri Fire Fighting: Ladderrek voor brandweerwagen
Kenbri Fire Fighting is een echt familiebedrijf en sinds de jaren ‘80 specialist op het gebied van brandbestrijding. Met meer dan 200 medewerkers biedt Kenbri fullservice oplossingen voor professionele brandbestrijding. Ze leveren aan veiligheidsregio’s, industrie, defensie, luchthavens en de offshore sector.
Deze rvs vloergoten op lengte maakten wij voor een bedrijf dat zich richt op de voedselverwerkende industrie. De goten worden in een betonvloer gestort bij een groenteverwerker. Het afvalwater dat vrijkomt bij het schoonmaken, wordt via de rvs goten afgevoerd.
Een familiebedrijf sinds 1986, met inmiddels de tweede generatie - Gert en Heleen Hoekman
(broer & zus) - aan het roer. Gert met zijn sterke drive om te innoveren en automatiseren om
als bedrijf toekomstproof te zijn. Heleen met haar kracht om te investeren in medewerkers en
hun capaciteiten, mét behoud van het Hoekman-gevoel. We zijn trots dat we ondanks de groei
en ontwikkeling in het bedrijf, toch de familiaire sfeer kunnen behouden. Maak kennis met ons team.